Onderwijsmens en zorgmens.

Deel dit bericht op

Docent ben je niet voor niets geworden. Je hebt een passie  om met kinderen te werken en een vak (ken) te doceren die je naar het hart liggen.    

We verliezen onszelf op fysiek en mentaal vlak in onze zorgrol.

Als onderwijsmens heb je een zorgrol.

Zorgen kunnen we als schoolleiders en docenten enorm goed. We gaan tot het uiterste voor de kinderen. We werken nog tot laat door en zijn eigenlijk nooit echt ‘klaar’. 

Als we denken dat we klaar zijn met ons fysieke werk, gaat het in ons hoofd gewoon door.

Wie zorgt er eigenlijk voor jou? Wie zorgt ervoor dat jij een keer op nummer 1 gezet wordt?

Dan kun je alleen zelf!!

Een ander gaat dat niet doen voor je. Jij mag leren en er een gewoonte van maken, jezelf op nummer 1 te zetten.   

Kiezen voor jezelf lijkt misschien egoïstisch, maar dat is het verre van. Egoïsme is dat je de ander geen bal kan schelen. Je walst over iedereen heen, jouw wil is wet. Je ziet de ander niet staan. 

Pure egoïsme is jezelf afhankelijk maken van anderen. Jezelf opzij drukken voor een ander of de belangen van anderen.

Jezelf op nummer één zetten is dat je kiest om eerst je eigen behoeftes en verlangens na te gaan, om zo trouw te blijven aan jezelf, om zo vanuit deze positie die zorg te kunnen geven die kinderen nodig hebben zonder dat je jezelf er compleet in verliest.

Kinderen voelen namelijk haar fijn aan hoe jij je voelt. We doen er alles aan om dit te maskeren, maar dat heeft op korte termijn misschien even effect. Op langer termijn zal het je relatie met de leerlingen niet tegoeden komen.

Zorgen in overvloed i.p.v. vanuit te kort.

Zorgen vanuit je eigen kern, is zorgen vanuit overvloed.

Zorgen in overvloed, kan dat? Ja, dat kan! 

Dat is het mooiste wat er is. Omdat jij zorgt voor jezelf straal je hele andere energie uit naar de kinderen toe. Je bent verankerd in jezelf en komt vanuit een hele andere positie zorgen.  

Je krijgt een heel andere docent-leerling verhouding. Een verhouding die gebaseerd is op ontspanning en overvloed, i.p.v. angst, stress en te kort.

Je relatie met de leerlingen zal daardoor een stuk verbeteren en op lange termijn zullen de resultaten van de leerlingen ook verbeteren, omdat er minder stress en spanning heerst.  

Wat zijn basiselementen om jezelf op nummer 1 te zetten:

  • Neem je ego , de stem in je hoofd niet zo serieus. 
  • Zeg wat je denkt. Onderdruk niet je echte IK
  • Geef jezelf complimenten op een dag.
  • Ga voldoende naar buiten. 
  • Beweeg. Zet minimaal 10.000 stappen op een dag. 
  • Daag het lijf uit d.m.v. sport die jij leuk vindt.  
  • Minimaal 9 uur slaapt.
  • Gezond, volwaardig en onbewerkt eten. 
  • Eet minimaal 5 stuks fruit op een dag.  
  • Heb minimaal 3 keer 15 minuten pauze en doe niets.
  • Zet je eigen behoeftes op nummer 1. 
  • Schrijf die behoeftes en verlangens uit en houdt je eraan. 
  • Ken je eigen grenzen en geef die aan.   
  • Zorg ervoor dat jij een mooie dag hebt.

Nee zeggen tegen een ander, is ja zeggen tegen jezelf.

Wil je leren hoe je zorgt vanuit overvloed?

Dan ben ik graag onderdeel van jullie studiedag of boek een 1 op 1 coaching traject.

 

Klik hier.
Deel dit bericht op