Wetenschappelijk bewezen voordelen van bevlogen docenten

Deel dit bericht op

Bevlogen docenten die een hoge betrokkenheid hebben bij de school, plezier hebben in wat ze doen en bruisen van de energie worden schaarst.

Omdat er veel jonge leraren vroegtijdig het onderwijs verlaten, wordt veel onderzoek gedaan naar de bevlogenheid van leraren en naar de tegenhanger → burn-out.

Op je werk moet je werken en daarbuiten doet je gezondheid er toe

We gaan er nu vanuit dat de gezondheid van de docent voor buiten de schooldeuren is. En dat de school er niets mee te maken heeft. We zijn als school druk bezig met:

  1. Vernieuwd onderwijs
  2. Omgang met ‘lastige’ leerlingen
  3. Sociale media op school
  4. Behalen van KPI’s en onderwijsnormen

Bevlogen docenten voor de klas verhoogt leerling prestaties.

Terwijl onderzoek keer op keer uitwijst dat bevlogen leraren het beter doen.

Wat bedoelen we eigenlijk met bevlogenheid? Bevlogenheid is een staat van zijn. Het is een positieve gemoedstoestand.

Hieraan kun je het herkennen.

  • Vitaliteit: Veel energie, veerkracht en doorzettingsvermogen
  • Toewijding: Gevoel van enthousiasme, trots, inspiratie, uitdagingen en zingeving.
  • Flow: Enthousiasme en opgaan in het werk.

Daarbij komt, dat er nog een relatie is tussen bevlogen leraren en leerling prestaties.

Wat blijkt nu: leerlingen van bevlogen leraren beter presteren. Cijfers zijn significant hoger.

Daarom is het nu prioriteit om aandacht te hebben voor de vitaliteit en bevlogenheid van de docent zelf. En dan volgt stap voor stap de rest vanzelf.

Onderzoek wijst uit:

Hoe bevlogen leraren zijn, des te hoger de leerling prestaties:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001879103001659

Des te lager de kans dat leraren het onderwijs vroegtijdig verlaten: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001879102000301

 

Ja, ik ga voor een bevlogen docent voor de klas!

Klik hier

Het zal zich drie dubbel dik uitbetalen.

Deel dit bericht op